10 dingen die je niet mag vergeten voor je bruiloft

En dan denk je aan alles gedacht te hebben… mispoes! Er blijven altijd dingetjes liggen die je draaiboek, to do-list of ICE-lijstje niet gehaald hebben. In deze blogpost geven wij je tien tips om te voorkomen dat je de dag in het honderd loopt door iets onbenulligs. 10 dingen die je niet mag vergeten voor je bruiloft, tien dingen waar je waarschijnlijk niet eens bij stilstaat. Kan jij overal al een vinkje achter zetten?

 

 

 

1. Schoenen
Een van de meest voorkomende fouten die gemaakt worden, is er zo eentje waarvan je denkt: dat overkomt mij niet. Je schoenen kunnen een negatieve hoofdrol gaan spelen op je trouwdag als je ze niet vooraf een paar keer ingelopen hebt. Dit geldt zowel voor de bruid als bruidegom.

 

Of je nou wel of niet sportief bent aangelegd; je legt aardig wat kilometers af op je bruiloft. Gemiddeld kan dit oplopen tot, schrik niet, 5 tot 10 kilometer! Je moet er niet aan denken dat je halverwege de dag moet zitten omdat je voeten zeer doen. De grootste fout die je dan vervolgens kunt maken is je schoenen uittrekken. Je voeten zetten dan vrijwel direct uit, waardoor het een aardige opgave kan worden om ze vervolgens weer terug in je muiltje te krijgen. Mocht je onderstel inmiddels meer blaar dan voet zijn, laat het dan wel even goed behandelen zodat je nog enigszins de dag doorkomt.

 

 

 

 

2.Eten & drinken voor ceremonie
Opnieuw een gevalletje van: dat is best logisch. Een van de eerste dingen die je kunt vergeten als je druk in je schema zit; is eten en drinken. Vaak ga je namelijk in één ruk door van voorbereiding naar first look, shoot en hoppakee daar is je ceremonie al. Om te voorkomen dat je een beetje slapjes of slaperig wordt tijdens de ceremonie, adviseren wij je om ALTIJD te lunchen en te drinken. Als je hier zelf geen tijd voor hebt/neemt, zorg dan dat je ijverige ceremoniemeester of een familielid dit in de gaten houdt en je zo nodig achterna komt met haar koelbox en uitvouwbare picknicktafel. Wij leggen het servetje wel klaar, doen we niet moeilijk over.

 

Niet omdat wij het zijn; maar laat je ceremoniemeester, moeder of ander familielid ook ons klein beetje in de gaten houden met eten en drinken. Op het moment dat je schema vrij strak in elkaar steekt, is het voor ons ook lastig om even rustig ergens te gaan eten of überhaupt daarmee bezig te kunnen zijn. Wij leggen namelijk graag veel vast 🙂 Plan dus altijd een eet+drinkmomentje in voor je ceremonie, zodat iedereen vol energie er tegenaan kan gaan!

 

3. Parkeergelegenheden bij shootlocatie
Heb jij de ultieme shootlocatie gevonden? Houd er dan altijd rekening mee dat je er ook nog moet komen 🙂 Een abc’tje in de dingen die je over het hoofd kunt zien. Zeker als je een fotoshoot in een centrum van een stad wilt doen of in the middle of nowhere, kan het raadzaam zijn om dit vooraf even uit te pluizen. Het is best zonde als je eerst een halfuur moet zoeken naar een parkeerplekje.

 

Neem reistijd + zoeken naar een eventueel parkeerplekje dus altijd op in je draaiboek en ga er niet standaard van uit dat er wel een plekje vrij is en je een filevrije dag treft.

 

 

 

 

4. Insmeren & zweten
Als wij goed weer garantie konden verkopen, hadden we inmiddels met pensioen gekund. Toch kan het ook te goed weer zijn.  25-30 graden en/of een stralend zonnetje klinkt misschien ideaal – echter zijn er ineens allemaal factoren die je niet in je draaiboek hebt opgenomen en makkelijk zou kunnen vergeten. Smeer je zodoende ALTIJD even in met zonnebrand met een factor die past bij jouw huidtype. Je moet er namelijk niet aan denken dat je als eigenwijze tomaat rondloopt op je dag – dat valt best op boven je witte jurk of lichte pak.

 

Houd er vervolgens rekening mee dat je het standaard wat warmer hebt tijdens het aankleden en de ceremonie. De spanning loopt hier hoog op, waardoor je lichaam automatisch opwarmt. Als het buiten (of binnen) dan eveneens warm is – is de kans op een plakpak vrij groot. Kies er daarvoor voor om een extra ondershirtje mee te nemen of je uiteindelijke overhemd pas aan te trekken vlak voor de ceremonie.

 

5. Autocheck
De oldtimer van opa Ben. Een makkelijke, voordelige optie voor je trouwauto. Dat opa Ben er voor het laatst in reed tijdens het WK van 1998, achja…klein detail. Zorg er voor dat als je een oude auto op je trouwdag een rol wil geven, dat je er vooraf al even mee gereden hebt en gewend bent aan het museumstuk. Het is misschien ook geen overbodige luxe om hem even langs een garage te rijden. Huur jij een oldtimer bij een bedrijf, zit deze service er bij inbegrepen.

 

Op pad met je eigen auto of een luxe bolide? Vergeet overigens nooit de basics 🙂

 

 

 

 

6. Kids op je bruiloft
Het leuke aan kids op je bruiloft is dat ze zo lekker oprecht zijn. Als de kleine het naar zijn zin heeft, zie je dat terug op je foto- filmmateriaal. Vindt hij of zij er eigenlijk niet zoveel aan… ook dat zie je dan terug 😉 Een ceremonie kan daarbij een keerpunt zijn voor de kleinste onder ons. Het is soms voor je volwassen gasten al een hele opgave om een uurtje stil te zitten, laat staan voor een dreumes van 3.

 

Als je zeker wil zijn dat er geen gehuil, en dan bedoelen we niet de emoties van je familieleden, tijdens de ceremonie schalt – kan je er verstandig aan doen om een oppas te regelen of een speelhoekje te maken, waar de kids gedurende de ceremonie zich even kunnen ontladen. Toch wel prettig om geen sirene door je ja-woord of geloften te horen 🙂

 

 

 

 

7. Telefoongebruik rondom de ceremonie

Helaas kunnen we hieronder nog altijd foto- en filmmomenten plaatsen waar het niet goed gaat. Laten we het erop houden dat je gasten erg enthousiast kunnen zijn. Hoe zonde is het als tijdens het ja-woord ineens een enorme Iphone voor de lens terechtkomt? Of dat je tijdens de geloften zelf afgeleid wordt door een enorme flits in je ogen van de nieuwe Samsung van je beste vriendin. Je wil daarnaast niet al tijdens je feest foto’s van jullie op Facebook tegenkomen, gemaakt met een krakkemikkige telefoon.

 

Ook al is het niet te verbieden (je telefoon is vermoedelijk vaker in je buurt dan je partner), willen we adviseren om door de ceremoniemeester voorafgaand de ceremonie aan te geven dat het bruidspaar professionals heeft ingehuurd om foto- en videomateriaal te maken en zodoende de telefoon niet te gebruiken. Wil je een grondige maatregel nemen? Er bestaan speciale mandjes waar je vooraf de telefoons in kunt laten verzamelen.

 

 

 

 

8. Feliciteren

Het worst-case scenario voor elke ouder is om te moeten toezien dat iemand anders dan zijzelf de eer heeft om jullie te kunnen feliciteren. Om te voorkomen dat je na je ceremonie meteen wordt bestormd door je enthousiaste collega’s, kan het handig zijn om je ceremoniemeester of trouwambtenaar vooraf te instrueren hoe en wanneer er gefeliciteerd kan worden.

 

Wil je dit vlak na je ceremonie doen, zijn er eigenlijk twee opties om de ouders niet teleur te stellen. De eerste mogelijkheid is de aftelmethode. In deze variant verlaat het bruidspaar als eerst de zaal/tuin, gevolgd door de eerste twee rijen en afbouwend naar de laatste rij. Op deze manier rangschik je in belangrijkheid het moment dat mensen jullie kunnen feliciteren. De intimi krijgen daardoor de eerste mogelijkheid tot feliciteren. Mits je ze natuurlijk op de eerste rijen plaatst 😉 De andere variant is omgekeerd. Je laat tot de eerste of tweede rij de mensen de plek van de ceremonie verlaten, waardoor er automatisch een privémomentje ontstaat voor de ouders.

 

9. Taart voor of na het eten?

Het meest logische moment om je bruidstaart aan te snijden is over het algemeen na je ceremonie, vlak voor of na je proostmoment. Zit je draaiboek echter zo in elkaar dat er minder dan een uur tussen je diner en je taartsnijden zit? Overweeg dan om het taartsnijden te verplaatsen naar een later moment op je trouwdag.

 

De meeste bruidstaarten staan er om bekend dat ze de nodige suikers bevatten; zodat je zelf even een boost krijgt en weer er even tegenaan kan. Als je vervolgens vrij snel je diner ingaat, is het zonde als je nog vol zit van je suikersurprise. Een eenvoudige oplossing kan zijn door je bruidstaart te verplaatsen tot na het diner, en in te zetten als toetje. Scheelt je daarnaast ook nog in de kosten.

 

 

 

 

 

10. Groepsfoto’s

We eindigen de tip top tien met de groepsfoto’s. De foto’s die je eigenlijk altijd wel moet hebben, maar niet altijd ruimte voor kan maken in je draaiboek. Om het snel en soepel te laten verlopen, willen we adviseren om vooraf een lijstje op te stellen samen met je ceremoniemeester – waar je de belangrijkste combinaties op laat vastleggen. Op die manier kan het moment dat ervoor gereserveerd is, maximaal worden benut en loop je niet het risico dat je oom Niels uit het restaurant moet halen, zus Barbara uit de bruidssuite en neefje Tom nog ergens in een zandbak aantreft. Wij proberen namelijk wel zo snel mogelijk zoveel mensen te leren kennen, maar je ceremoniemeester weet dit vast een stuk beter!

 

Als je vervolgens dan een lijstje hebt opgesteld; houd het dan ook echt bij een lijstJE. Hoe je het ook wendt of keert; het maken van groepsfoto’s vormt altijd het nodige oponthoud in je schema – waardoor de vloeiende lijn uit je dag kan vervagen. Hoe meer combinaties jij wenst; hoe groter de kans dat je foto’s wat meer geposeerd worden en je zelf meer het idee van een verjaardagsfeestje krijgt dan een bruiloft. Hoe lang je precies hiervoor moet uittrekken; bespreken we dan ook graag met je 🙂

 

 

 

 

Bovenstaande 10 dingen die je niet mag vergeten voor je bruiloft, zijn slechts een kleine greep van alle tips die wij jullie kunnen meegeven voor je bruiloft op basis van hetgeen wij afgelopen jaren veelvuldig hebben meegemaakt. Nieuwsgierig waar je nog meer op moet letten? Dat vertellen we je graag persoonlijk. We moeten namelijk ook nog iets te vertellen hebben als jullie bij ons op bezoek komen 😉 Ps. laat je biologisch afbreekbare ballonnen met water afbreekbaar lint los, houd dan altijd rekening met de wind.

 

Happy Wedding 🙂

 

 

 

No Comments

Post a Comment